چیستا گوهریچیستا گوهری، تا این لحظه: 11 سال و 6 ماه سن داره

عشق مادری

تلاقی دو تمدن (1مویز ودو قلندر)

1393/5/9 9:12
نویسنده : تکتم نعمتی
317 بازدید
اشتراک گذاری

عزیزم یک نکته جالب در ازدواج آدم ها علاقه است.گاهی اوقات دونفر از دوفرهنگ ازدواج می کنند که هم جالب وهم چالش برانگیز .مثل ازدواج من وپدرت.من اصالتا قوچانیم وپدرت کاشانی قوییکی خراسانی ودیگری اصفهانی.دوست دارم یک مقدار در مورد پیشینه دوشهر برات بنویسم تا بیشتر بدونی:

قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است. این شهر در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان) قرار دارد.قوچان قدیمی ترین شهر خراسان بزرگ قدمتش به حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد بر می‌گردد. از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول به اسامی آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان یاد شده است و سلسله اشکانی از ۲۵۶ سال قبل از میلاد تا ۲۲۴ میلادی بر ایران حکومت داشته‌اند. اولین پایتختش در حوالی قوچان امروز بوده است.شهر قوچان در زلزله پیاپی سالهای ۱۳۱۱و ۱۳۱۲ ه. ق. در هم ریخت و سیل ۱۳۵۵ ه. ش. نیز زخم دیگری بر سینه مردمان مقاوم و صبور این خطه وارد آورد و خانه‌های شهر قدیم (قوچان عتیق) را به آوار تبدیل کرد که در همان سالهای وقوع زلزله، شجاع الدوله محمد ناصر خان پس از تهیه زمین در حدود ۱۲ کیلومتری شهر مخروبه مکانی را برای ایجاد شهر جدید در نظر گرفت.قوچان محل زندگی اقوام گوناگونی است که به رغم تفاوتهای نژادی و فرهنگی، به واسطه رشته محکمی از عوامل پایداری چون دین و ملیت با هم متحدند. گرچه آنها در جمع خود به زبان و لهجه مادری سخن می‌گویند و به آداب و رسوم نیاکان خویش پایبندند اما همواره از اینکه مسلمان و ایرانی هستند به خود می‌بالند. مردم قوچان به طور کلی به سه دسته فارس، ترک، کرد (کرمانج) تقسیم می‌شوند. تیره ترکان شامل قوم بیات و قوم افشار می‌شوند که جندین قرن پیش از آناتولی به این منطقه کوچ کرده‌اند. تیره کرد یا کرمانج که شامل ایل‌های بزرگی چون ایل قاچکانلو، ظفرانلو، بیچرانلو و... می‌شوند، زمان شاه عباس یکم از حوالی کردستان ترکیه امروزی به منظور مقابله با ازبکان به این منطقه کوچانده شده‌اند. البته اقلیت‌هایی از ترکمن‌ها، ارمنی‌ها، مازنی‌ها، بلوچ‌ها، آذری‌ها و حتی مردم عرب در شهر وجود دارند.

 کاشان در شمال استان اصفهان و در میان کوه‎های کرکس و کویر مرکزی ایران واقع شده‎است، جایی که از لحاظ پوشش گیاهی بیشتر فقیر است و در آن بوته‎ها و درخچه‎ها کم و بیش یافت می‎شوند.در مورد ریشه نام شهر کاشان مانند بسیاری از نام‌های دیگر اختلاف نظر وجود دارد. گروهی کاشان را برگرفته از «کی آشیان» به معنای جایگاه حاکمان می‌دانند و گروهی دیگر لغت کاشان را به معنی خانه‌های تابستانی که با چوب و نی ساخته می‌شوند، دانسته‌اند. بر اساس نظر دیگری کاشان تحریف‌شدهٔ «کاسیان» و به معنای محل اسکان اقوام کاسی بوده است. در گفته‌های دیگر ساخت کاشی مرغوب در این منطقه را دلیل نام‌گذاری شهر به نام کاشیان می‌دانند که به کاشان تحریف شده است.[دانشمندان قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری را سیلک در کاشان عنوان می‌کنند یعنی اولین جایی که شهرنشینی شکل گرفت؛ آنجا که آریایی‌های اولیه تمدن شهرنشینی را ایجاد کردند.قدمت این تپه ها به ۷ هزار سال می‌رسد.مردم کاشان به لهجه کاشانی از زبان فارسی تکلم می‌کنند، این لهجه مانند بسیاری از لهجه‌های فارسی دارای ویژگی‌های آوایی‌ای است که برخی از آنها خاص این منطقه‌است. این ویژگی‌ها در لهجهٔ کاشانی به‌طور عمده حاصل عملکرد فرایندهایی مانند هماهنگی مصوت‌ها، همگونی صامت‌ها، حذف‌ها و غیره‌است که، هرچند بعضی از آنها در سایر گونه‌های فارسی نیز قابل مشاهده‌است، نوع و میزان وقوع آنها، لهجهٔ کاشانی را از سایر لهجه‌های فارسی به نوعی متمایز کرده‌است.[۳۰] در گذشته کلیمیان ساکن کاشان که امروزه بیشترشان به آمریکای شمالی مهاجرت کرده‌اند به گویشی از زبان‌های مرکزی ایران که به گویش یهودیان کاشان معروف است تکلم می‌کرده‌اند این گویش به زبان راجی که در روستاهای اطراف کاشان تکلم می‌شود شباهت داشته‌است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به عشق مادری می باشد